Ik leer anders – basistraining voor beelddenkers

Ik leer anders!

Na onderzoek blijkt dat leerlingen met een leerachterstand of dyslexie vaak in beelden denken en niet in woorden. Daardoor wordt de lesstof niet begrepen en onthouden. Het onderwijs sluit niet aan bij alle denkwijzen, want de meeste mensen (±95%) leren via het gehoor. Slechts een kleine groep leert visueel.
Vaak krijgen deze kinderen bijles, maar helpt dit onvoldoende, omdat ze dan meer informatie op de ‘foute’ manier krijgen aangeboden. Door de informatie te vertalen naar beelden, kan deze groep zich de lesstof wèl eigen maken. “Ik leer anders” vertaalt de lesstof naar de manier van denken van het kind.

 

Coaching beelddenken ‘Ik leer anders’

Informatieproces:
Iedereen gebruikt hetzelfde informatieproces:
1. opnemen
2. verwerken
3. opslaan
4. onthouden


Voorkeur:
Per persoon verschilt de voorkeur van het opnemen, verwerken en onthouden van de informatie (informatie- of voorkeursysteem):
– horen (auditief)
– voelen (kinesthetisch)
– denken (auditief digitaal)
– zien (visueel = beelddenken)

Niemand is alleen maar woord- of beelddenker. Iedereen leert het meest effectief door het koppelen van beelden met woorden. Deze effecten worden vooral sterk wanneer de woorden en beelden betekenisvol worden gemaakt met behulp van bestaande kennis: de lerende is zich ervan bewust waarmee hij of zij op dat moment bezig is en waartoe het kan leiden. Verschillen tussen leerlingen in het leren wordt sterk bepaald door hun bestaande kennis, door de patronen die ze kunnen herkennen – ondersteunt door favoriete manier van informatieverwerking.

 

Is jouw kind een beelddenker?
1. Kan jouw zoon of dochter goed puzzelen?
2. Houdt je kind veel van de TV en/of spelcomputer?
3. Speelt je kind graag met constructiespeelgoed (Lego e.d.)?
4. Heeft je kind een levendige verbeelding en kan daardoor op gaan in zijn/haar fantasiewereld?
5. Wordt hij/zij makkelijk afgeleid?
6. Moet je instructies vaak herhalen voordat taken worden uitgevoerd?
7. Heeft je kind laat leren lopen?
8. Wiebelt hij/zij veel?
9. Eerst doen en dan pas denken?
10. Is hij/zij overweldigend aanwezig op verjaardagen en in pretparken?
(Na eerst de kat uit de boom te hebben gekeken.)
11. Denkt je kind erg zwart-wit?
12. Is hij/zij erg perfectionistisch, die niet graag faalt (gevoelig voor kritiek)?
13. Wint je kind graag en is het een slechte verliezer?
14. Herinnert hij/zij gebeurtenissen gedetailleerd (zelfs van jaren geleden)?
15. Heeft je kind problemen met het vasthouden van een pen, slecht handschrift?
16. Heeft je kind een allergie, last van astma of veel oorontstekingen (gehad)?
17. Heeft je kind een goed gevoel voor humor (creatieve woordspelingen)?
18.Moeten de etiketten uit kleding geknipt worden? Draagt hij/zij graag zachte stoffen en heeft hij/zij bijvoorbeeld een hekel aan harde knoopjes?

Als je 10 van de bovenstaande vragen met ‘ja’ hebt beantwoord, is jouw kind waarschijnlijk een beelddenker. Dit is mogelijk ook zo bij (een vermoeden van) dyslexie, dyscalculie, ADHD, ADD en/of hoogbegaafdheid.

 

Beelddenker of niet?

De meeste ouders herkennen hun kind direct bij het beantwoorden van bovenstaande vragen. Deze lijst benadrukt met name de drukke kant van beelddenkers. Er zijn daarentegen ook veel beelddenkende kinderen die juist rustig zijn. Ieder mens is anders en uit zich ook anders.

 

Direct resultaat
De basistraining “ik leer anders” leert je om informatie te vertalen naar JOUW informatiesysteem: visueel. Dit kun je (in de toekomst) ook toepassen op vakken als geschiedenis, aardrijkskunde, buitenlandse talen enz.
Inhoud van de training (4 sessies van 60 minuten):
– informatie op de juiste wijze ordenen (beter onthouden)
– alfabet en woorden (dictee)
– cijferveld, tafels en automatiseren van sommen
– klokkijken

Het is ook mogelijk om als school om hulp te vragen voor een kind. Dit met toestemming van de ouders.

Je ziet direct of de leermethode “Ik leer anders” werkt. Een beelddenker spelt een woord met gemak van voor naar achter en van achter naar voor. Dat lukt alleen als je het woord kan visualiseren. Altijd proberen! Want als je zoon of dochter in beelden denkt, wordt het leren opeens een stuk makkelijker. Bij twijfel kun je altijd contact opnemen.

 

Hieronder staat een testje voor studenten en volwassenen:

  1. Denk je vooral in beelden in plaats van woorden?
  2. Weet je dingen, zonder in staat te zijn uit te leggen waarom?
  3. Los je problemen op ongebruikelijke wijze op?
  4. Heb je een levendige verbeelding?
  5. Herinner je wat je gezien hebt en vergeet je wat je hoort?
  6. Ben je verschrikkelijk slecht in het spellen van woorden?
  7. Kun je zaken visualiseren uit verschillende perspectieven?
  8. Ben je organisatorisch gehandicapt?
  9. Verlies je vaak het bewustzijn van tijd?
  10. Lees je liever een kaart dan mondelinge aanwijzingen te volgen?
  11. Herinner je plaatsen die je slechts een maal bezocht?
  12. Is je handschrift voor anderen moeilijk leesbaar?
  13. Kun je aanvoelen wat anderen voelen?
  14. Ben je muzikaal, artistiek of mechanisch aangelegd?
  15. Weet je meer dan anderen denken dat je weet?
  16. Heb je een hekel aan spreken voor een groep mensen?
  17. Voel je je slimmer naar mate je ouder wordt?
  18. Ben je een slaaf van je (spel)computer?

  Als je 10 van de bovenstaande vragen met ‘ja’ hebt beantwoord, bent je zeer waarschijnlijk een beelddenker. 

 

bron: http://ikleeranders.nl